maandag 25 april 2011

ICT in onderwijs

Een tijd lang zit ik me al te verbazen over de nadruk van ICT in het onderwijs. Het lijkt wel de nieuwe Heilige Graal te zijn. Wat is er nu zo bijzonder aan ICT?

Ik heb wat antwoorden gevonden:




Hoe ziet de basisschool eruit in 2020 als we deze ontwikkeling doorzetten? Volg de links om te zien wat hiervan nu al in gang is gezet. Wat wordt de wereld toch mooi, niet?
    1. Na het scannen van de QR-code wordt de les op het digitale schoolbord getoond. Leerlingen maken hun werkstuk aan de hand van de uitleg en zetten na afloop hun eigen QR-code erbij. De leraar/lerares maakt een foto van de werkstukken, die automatisch voorzien wordt van de bijbehorende tags.
    2. Op het schoolplein zijn de webcams inmiddels gemeengoed geworden. Er is nog maar 1 begeleider op plein, het pesten 'lijkt toch wel mee te vallen'. De schandpaal is nog niet ingevoerd vanwege angst van de ouders.
    3. Reken- en schrijfopdrachten worden door de computer nagekeken, de leraar/lerares presenteert nog wel zelf het resultaat.
    4. Inmiddels hebben alle scholieren hun eigen smart-phone, waardoor ze zelf de werkstukken kunnen fotograferen in 3D. Door de koppeling met het leerlingvolgsysteem komt het bijna niet meer voor dat een werkstuk aan de verkeerde leerling wordt gekoppeld.
    5. Inmiddels zijn de lessen verder geautomatiseerd. Het doel van de les wordt getoond door een virtuele assistent, die ook daarna beschikbaar is voor vragen. Het benodigde materiaal is altijd voorhanden doordat het voorraadsysteem gekoppeld is met het lessysteem.
    6. Door verregaande bezuinigingen is het niet langer toelaatbaar om met klassen van slechts 30 leerlingen te werken. Scholen hebben typisch 2 lokalen samengevoegd zodat het dubbele aantal leerlingen in de gaten gehouden kan worden. In de klassen doen de webcams hun intrede ter observatie.
    7. Nakijken van het werk wordt inmiddels niet meer door de leraar/lerares zelf gedaan, maar door een uitzendorganisatie van studenten. Het werk wordt beter nagekeken doordat tegelijkertijd zicht is op het werk van de hele klas en van het voorgaande werk van de betreffende leerling. 80% wordt overigens reeds door de computer nagekeken.
    8. Ouders verlangen een meer persoonlijke aanpak van de school. De begeleider (voorheen leraar/lerares) moet voortaan zelf het nagekeken werk aan de leerlingen overhandigen, voorzien van een handgeschreven toelichting.
    9. Omdat de begeleiders met 100 leerlingen niet langer zelf de toelichtingen kunnen schrijven, is het handschrift van de begeleiders in de computer opgenomen en wordt het werk volautomatisch voorzien van de toelichting.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten