dinsdag 10 mei 2011

Leerrecht, leerplicht of schoolplicht, wat is het nou?

Er is veel onduidelijkheid over de leerplicht. Of is het een recht?

In eerste instantie hebben kinderen m.i. recht op onderwijs. Dit is belangrijk, kinderen moeten de mogelijkheid krijgen iets te leren. Het is alleen niet makkelijk om dit via de wet te borgen, immers, kinderen zijn per definitie minderjarig en kunnen zich dus niet op hun recht beroepen. Bovendien, wie gaat ze vertellen dat ze dit recht hebben? En wie gaat ze vervolgens overtuigen dat ze toch vooral naar school willen?

De wetgever moet zich daarom richten tot de ouders of verzorgers van het kind en ze verplichten om voor hun kind onderwijs te regelen. In de grondwet wordt zelfs vermeld dat de overheid hiertoe de benodigde voorzieningen moet aanbieden. Deze verplichting noemen we de leerplicht. Hiermee is het kind dus niet verplicht te leren, nee, de ouders zijn verplicht het onderwijs te regelen.

Maar hebben we in Nederland leerplicht of schoolplicht? Volgens de wetgever hebben we geen schoolplicht, maar klopt dat eigenlijk wel? Het kind moet bij een school ingeschreven staan. Okee, men kan vrijstelling aanvragen, maar dan krijg je vrijstelling van de leerplicht en dus ook van de schoolplicht - dat is niet hetzelfde als een 'officiĆ«le toestemming' om ander onderwijs dan de school te regelen. Als je thuisonderwijs geeft, dan sta je eigenlijk min of meer buiten de wet. Het gebeurt dan ook regelmatig dat mensen opgeroepen worden om bij het AMK te verschijnen en/of dat ze voor de rechter moeten verschijnen als ze thuisonderwijs geven.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit anders zien.

Voor mensen die serieus thuisonderwijs overwegen, stel jezelf de volgende vragen:
  • Help ik mijn kind ermee?
  • Heb ik er tijd genoeg voor?
  • Heb ik er zin in?
  • Sta ik sterk genoeg in mijn schoenen (publieke opinie, vrijstelling, ...)?
  • Wil ik (de ontwikkeling van) mijn kind(eren) boven alles stellen?
Vijf keer ja beantwoord? Ben je er echt klaar voor? Kan je de kritiek aan van ouders, buren, vrienden? Zeker weten?

Zo ja, dan kan ik je alleen nog maar succes wensen, het wordt een spannende, leerzame, leuke, enerverende periode!

3 opmerkingen:

  1. Je laat een tussenoplossing buiten beschouwing Ook thuisonderwijs kan met professionele ondersteuning begeleid worden. Ouders en kinderen kunnen geholpen worden in het opzetten en doorlopen van een bepaald programma. Dat lijkt me echt de toekomst. Eens in de zoveel tijd komen groepen thuisonderwijskinderen bij elkaar om problemen op te lossen en vragen beantwoord te krijgen.
    Uitgaan van verschillen is dan een mooi credo. Kinderen inspireren en leren van elkaar. Ik zie dat wel zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Thuisonderwijs met professionele ondersteuning is inderdaad een goede mogelijkheid. Natuurlijk moet de overheid dan wel willen investeren, want vooralsnog krijgen wij thuisonderwijzers niets.
    Leervormen (thuis of op school) waarbij uitgegaan wordt van samenwerken, bijvoorbeeld guided reinvention, is een echte onderwijs2020 gedachte waar veel te halen is.

    Binnenkort een blog over bezigheidstherapie ...

    BeantwoordenVerwijderen